Notater til Python-kurs

Grunnleggende programmering med Python

De fire konseptene i programmering

  • Variabler
    • Heltall (integer)
      • En variabel som holder positive og negative heltall
      • Syntax: var_1 = 42
    • Desimaltall (float)
      • En variabel som holder på positive og negative desimaltall
      • Syntax: var_2 = 42.5
      • Husk! Desimalskille på engelsk (og i python) er punktum
    • Tekst (string)
      • En variabel som innholder alle typer tegn (bokstaver, siffer, mellomrom)
      • Syntax: var_3 = «DigitAbel»
      • Husk! Tall kan legges inn som en string, men da vil tallet bli behandlet som en tekst (av siffer)
    • Lister
      • Et objekt (egentlig ikke en variabel) som kan inneholde mange (forskjellige) verdier
      • Syntax: min_liste = [42, 42.5, «Digitabel»]
  • Funksjoner
    • Det finnes tusenvis av funksjoner i python, men vi lærer bare de vi trenger
    • Syntax: funksjonsnavn()
      • print()
        • Brukes til å skrive noe til skjermen (terminalen)
        • Syntax: print(«Innhold i den første variabelen er», var_1)
        • Husk! Du kan legge inn så mange argumenter du vil i parentesen, adskilt med komma.
      • randint()
        • Funksjon som returnerer et tilfeldig heltall (random integer)
        • Syntax: terning_1 = randint(1,6)
        • Husk! Bruk av randint forutsetter at funksjonen er importert fra biblioteket random
          • from random import randint
      • input()
        • Funksjon som stopper programmet og henter input fra brukeren
        • alder = int(input(«Hvor gammel er du?»))
  • Løkker
    • while «vilkår»:
      • Brukes for å kjøre samme kode helt til et vilkår er oppfylt
      • teller = 0
        while teller < 10:
        print(teller)
            teller = teller + 1
      • Husk! I et vilkår som sjekker «er lik» benyttes dobbelt liketstegn!
    • for i in range(10):
      • Benyttes når man vet hvor mange ganger løkka skal kjøre
      • Python’sk for «gjenta 10 ganger»
      • Kan benyttes med en variabel-verdi
        print(«De 10 første rektangeltallene er:»)
        for i in range(10):
                 print(i * (i + 1))
  • Vilkår
    • Benyttes for å utføre handlinger kun dersom et vilkår er oppfylt
      alder = 45
      if alder < 18:
      print(«Du er ikke voksen»)
      else:
          print(«Du er voksen»)
    • Husk! Vilkår med likhet skrives med dobbel likkhetstegn!
      • if alder == 18:
            print(«Du har nettopp blitt voksen»)

Et  program som benytter seg av disse fire konseptene!

Pyton
				from random import randint

teller = 0

while teller < 5:
    ledd_1 = randint(40, 80)
    ledd_2 = randint(20, 40)
    fasit = ledd_1 - ledd_2
    print(ledd_1, "-", ledd_2, "=")

    svar = int(input("Skriv inn svaret ->"))

    if svar == fasit:
        print("Det er helt riktig! Bra!")
        teller = teller + 1
    else:
        print("Det er dessverre feil! Riktig svar er", fasit)
			

Bruk av biblioteker

I python finnes det tusenvis av funksjoner man kan benytte, men mange av disse ligger ikke inne i python i utgangspunktet. De må derfor importeres. Det er vanlig praksis å starte alle program med å importere alle funksjoner som man trenger i koden sin. Et vanlig eksempel på dette er funksjonen “randint”. Dersom du trenger å generere tilfeldige heltall, så bør den første linja i programmet ditt være from random import randint. Oversatt til vanlig norsk, blir dette “importer randint fra random-biblioteket.”

Under ser du noen vanlige funksjoner som vi importerer:

  • randint()
    • from random import randint
    • Syntax:
      • terning = randint(1, 6)
  • pyplot()
    • from matplotlib import pyplot
    • Syntax:
      • X = [“Blå”, “Grønn”, “Rød”]
      • frekvens = [5, 3, 7]
      • pyplot(X, frekvens)
      • pyplot.show()

I noen tilfeller kan det være lurt å importere alle funksjoner (og objekter) fra et bibliotek. Et eksempel på dette er turtle.

  • from turtle import *
  • geir = Turtle()
  • geir.forward(100)
  • geir.left(90)

DigitAbel – for dypere læring